Saturday, August 7, 2010

On The Way

Siapa yang tak pernah dengar frasa On The Way camni. Pasti semua orang pernah mendengar dan menyebutnya termasuklah diri aku ni.

On The Way begitu sinonim dalam kehidupan kita. Selalunya kita akan sebut dan taipkan mesej On The Way ini ketika kita sedang berada dalam keadaan mengejar sesuatu. Sebagai contoh, kita mahu menghadiri kendduri di rumah kawan. Tetapi kita terlewat pula pada waktu itu, Rakan kita yang menuggu pun menghantar mesej kepada kita."Kau di mana?". Lalu, dengan pantas kita pun membalas dengan perkataan On The Way sahaja.

Bagi aku yang pernah mengalami perkara seumpama ini, perkataan On The Way ini mempunyai dua makna yang berbeza.

  1. On The Way yang pertama membawa maksud kita sedang berada dalam perjalanan menuju ke tempat kenduri.
  2. Manakala On The Way yang kedua membawa maksud mungkin kita belum lagi bergerak ke tempat kenduri tetapi mungkin kita baru sahaja selesai mandi dan bersiap untuk ke sana. 

Selalunya kita sering beranggapan bahawa On The Way membawa maksud yang pertama. Apabila kita bertanyakan perihal keadaan rakan kita, mesti kita beranggapan dia sedang berada dalam perjalanan menuju ke tempat kenduri tetapi hakikatnya dia baru sahaja selesai mandi atau baru sahaja selesai berpakaian. 

Itulah konsep On The Way yang pusing di kalangan kita pada hari ini termasuklah aku sekali.


No comments:

Post a Comment