Tuesday, November 18, 2008

Windows 7 (Vienna)



Pada post kali ini aku ingin menceritakan serba sedikit tentang sistem pengoperasian baru keluaran Microsoft. Keluaran kali ini lebih dikenali sebagai Blackcomb ataupun Vienna. Lebih kurang nama popular bagi windows lain seperti XP dan Vista. Sistem ini boleh digunakan pada komputer peribadi termasuk kegunaan rumah atau pun pejabat. Keluaran kali ini lebih menumpukan kepada 32-bit dan juga 64-bit.

Sebenarnya Windows kali ini tidak banyak bezanya dengan Windows Vista. Tetapi kalau diteliti dengan jelas terdapat sedikit perbezaan padanya. Aku ada selitkan gamabr-gambar yang aku peroleh daripada Internet untuk tatapan anda semua.

Mengikut kata Naib Presiden Pengurusan Windows,

"Keputusan untuk menggunakan nama Windows 7 adalah begitu mudah. Oleh kerana keluaran kali ini merupakan keluaran ketujuh Microsoft dalam sistem pengoperasian, maka dinamakannya bersempena dengan bilangan keluaran produk."

Mengikut kata Bill Gate pula,

"Kami telah bekerja keras untuknya. Saya sangat bangga dengan kerja yang telah dilakukan. Kami lebih mementingkan aspek penggunaan kuasa dan memori yang rendah, menjadi lebih efisien dan terdapat banyak talian yang boleh dibuat pada telefon bimbit. Oleh itu, hal ini dapat menjadikannya sebagai satu platform yang baik khususnya kepada permainan komputer dan untuk menghubungkannya dengan perkara yang telah dibuat tanpa internet Sebagai contoh, jika anda mempunyai dua komputer peribadi yang mana fail-fail anda akan digunakan pada masa yang sama dan anda tidak perlu banyak kerja untuk memindahkannya dari satu komputer ke komputer yang lain."


No comments:

Post a Comment