Sunday, September 7, 2008

SOLAT MENJADIKAN TULANG KUAT

Tulang yang ada dalam tubuh badan manusia melaui beberapa fasa. Bermula dengan rasa konstruktif hingga ke fasa penghancuran. Ia juga melalui proses pembesaran, seiring dengan proses tumbesaran manusia itu sendiri. Ketika masih muda, struktur tulangnya masih kuat dan padat. Namun, dengan bertambahnya usia, tulang akan mula mereput sedikit demi sedikit. Kepadatan tulang akan semakin berkurangan berikutan pertambahan usia.

Secara umumnya, kekuatan tulang kembali kepada kekuatan tekanan dan daya tarikan yang timbul kesan daripada gerakan otot ketika ia digerakkan dan otot-otot tersebut bersatu dengan tulang. Oleh itu, bagi memastikan tulang sentiasa kuat, ia memerlukan pergerakan setiap hari. Ini kerana sekiranya terlalu banyak beristirehat dan kurang melakukan pergerakan, tulang akan menjadi lemah. Fasa penghancuran akan lebih cepat berlaku berbanding tulang yang sering digerakkan.

Perlaksanaan solat fardu sebanyak 17 rakaat dalam masa satu hari, ditambah pula dengan solat-sulat sunat yang lainnya akan membuatkan seorang muslim itu sentiasa menggerakkan tubuhnya, paling minimum selama dua jam sehari. Sekiranya solat fardu didirikan secara konsisten, kesannya tulang akan menjadi kuat, padat dan sihat. Sejarah membuktikan betapa kuatnya pejuang islam dalam misi menyebarkan syiar islam ke seluruh pelosok dunia. Ini adalah kesan daripada amalan mendirikan solat secara konsisten.

No comments:

Post a Comment