Saturday, September 13, 2008

Mempercepatkan Pemindahan Fail






Memindahkan fail dari satu folder ke folder yang lain atau dari satu komputer ke komputer yang lain adalah merupakan perkara asas yang sering dilakukan oleh pengguna. Adakah anda semua pernah terfikir bagaimanakah cara untuk menambahkan kelajuan pemindahan fail tersebut? Perkara ini adalah hampir sama dengan pengurus muat turun yang terdapat pada pelayar web anda.

Perkara yang terbaik adalah mengenai dua program yang digunakan untuk mengantikan pemindahan asal windows dalam pc. Anda masih boleh menggunakan windows explorer seperti normal tetapi setiap kali anda ingin copy paste dan move file tentu akan berlaku banyak masalah. Program ini bukan sahaja dapat digunakan untuk hal-hal tersebut tetapi lebih daripada itu. Program tersebut dapat digunakan ketika berlakunya hal seperti kita boleh memberhentikan seketika pemindahan fail jika anda perlu menghidupkan semula pc anda sebagai contoh pc anda memerlukan restart untuk update windows. Selain itu, anda juga boleh memberhentikan dan menruskan pemindahan fail jika anda rasa anda mahu berbuat demikian.

1) Copy Handler.

Mungkin program ini merupakan kegmaran saya. Ia mengandungi 60 jenis pilihan untuk anda, tidak memerlukan sebarang installation dan ia merupakan open source. Satu alasan mengapa saya menyukainya ialah anda boleh mengubah seberapa banyak pemindahan dalam satu masa dan sekali nombor telah diatur maka fail-fail yang sedia untuk dipindah akan beratur dengan tersusun dan menunggu giliran untuk dipindahkan.

Selepas anda muat turun fail ZIP dan mengekstrak fail tersebut, perkara utama yang perlu anda lakukan ialah dengan mendaftar DLL. Hal ini akan memastikan Copy Handler akan mengantikan sistem pemindahan asal Windows.



Kemudian, apabila anda memindahkan fail, anda akan dipamerkan dengan satu table kecil . Table tersebut boleh dibesarkan untuk melihatnya dengan lebih detail.


Dan jika anda mahu mencuba untuk melajukannya lagi atau sesuatu padanya, anda hanya perlu menekan butang options untuk mengubahnya.


Satu je kelemahan program ini, pihak pemaju tidak lagi melakukan penambahbaikan lagi. Kali terakhir beliau lakukannya pada bulan Oktober 2006 tetap nasib baiklah program ini boleh digunakan dalam windows vista. Pemaju sedang mencari penaja supaya beliau dapat meneruskan projeknya.


2) TeraCopy.

Program ini serupa sahaja dengan Copy Handler dan ia juga tidaklah serumit Cop Handler. Ia tidak memerlukan sebarang pengubahsuaian padanya.


Apabila terdapat satu fail yang rosak ketika pemindahan berlaku, TeraCopy tidak terus membatalkan proses tetapi berlaku bijak dengan membiarkan fail yang rosak tersebut dan meneruskan fail yang berikutnya untuk pemindahan.

Kamu hanya dapat merasai kesanya jika melibatkan pemindahan fail besar dan banyak. Untuk memberikan perbandingan di antara program-program tersebut, saya telah menjalankan pemerhatian dengan melakukan pemindahan 85 fail gambar ang berjumlah 118MB. Perbezaannya tidaklah begitu ketara tetapi ia dapatlah juga memendekkan masa pemindahan tersebut.


  • Copy Handler - 58 saat.
  • TeraCopy - 1 minit.
  • Vista dengan pek performance - 1 minit 3 saat.
  • Vista tanpa pek performance - 1 minit 14 saat

Jika anda selalu memindahkan fail yang besar, program-program ini sangatlah berguna. Bagi saya, Teracopy lebih sesuai digunakan kerana ia mudah digunakan.

No comments:

Post a Comment