Thursday, April 21, 2011

Alat Bantu Mengajar - Pembahagian Tanpa Baki Tahun 3




Guru memang sinonim dengan alat bantu mengajar (ABM). Gambar di atas boleh dikategorikan sama dengan ABM. Sebenarnya, kad manila di atas merupakan ABM yang digunakan untuk murid menjalankan aktiviti berkumpulan. Untuk pengetahuan semua, aku ditugaskan untuk mengajar murid tahun 3 dan tajuk pada kali ini adalah Pembahagian tanpa baki atau pun Division without remainders. Jadi, sebagai aktiviti mereka selepas pengajaran, aku telah bekalkan nombor-nombor yang telah siap dipotong yang kemudiannya dimasukkan ke dalam sampul surat. 

Kertas yang mempunyai nombor dan darab itu adalah merupakan sifir yang mereka perlu isikan. Bagi gambar diatas, murid perlu mengisikan sifir 4 dengan betul tanpa kesalahan. Selepas mengisi sifir, murid perlu menyusun nombor-nombor yang ada bagi membentuk pembahagian bentuk lazim yang betul dan tepat. Pada tahap ini, kita akan melihat pelbagai jenis hasil murid. Ada yang mudah sahaja menyelesaikan permasalahan ini dan ada juga yang tersilap menyusun nombor.


Di sini juga aku sertakan bahan bantu mengajar dalam bentuk ICT yang dibentuk dengan menggunakan perisian Microsoft Office Power Point bagi tajuk ini.


Aku berharap ABM ini memberi manfaat kepada guru-guru sekalian.

No comments:

Post a Comment