Wednesday, October 13, 2010

Hobi Baru

Sebenarnya hobi yang dimaksudkan itu ialah hobi menangkap, menyunting dan menyimpan koleksi-koleksi gambar yang dihasilkan bersama kamera DSLR pertama aku yang berjudul D5000.

D5000 adalah kemera jenis DX yang dikeluarkan oleh Nikon. Aku memilih kamera ini kerananya setaraf dengan bajet yang telah aku peruntukkan selama ini. Aku telah melabur sebanyak hampir RM 2500 untuk memilikinya bersama dengan aksesorinya yang lain seperti UV filter, beg sandang, tripod, pembersih kamera dan lain-lain lagi.  Pada mulanya aku hanya mahu menjadikan hobi mengambil gambar ini sebagai hobi tetapi makin lama aku mula tertarik untuk mendalami keseluruhan ilmu tentang fotografi ini.

Aperture....shutter speed....ISO...exposure.... begitu merunsingkan fikiran. Buat masa ini, aku tidak mahu bercerita panjang mengenainya kerana aku harap aku dapat menjelaskan dengan terperinci pada suatu masa nanti. Atau pun dengan kata yang mudah difahami ialah sehingga aku sudah menjadi PRO baru aku akan terangkan perkara ini. Pada peringkat ini, aku hanya budak kecil yang bermain-main dengan cahaya dan kaca.

Di sini, aku mahu meletakkan gambar yang telah diambil dan telah disunting di tempat belajar aku ketika ini.




1 comment: