Thursday, October 28, 2010

Alat Bantu Mengajar

Pada tahun ini, aku dikehendaki menghasilkan beberapa alat bantu mengajar yang membolehkan guru mengajar subjek matematik kepada murid-murid yang lemah.


Alat bantu di atas direka untuk murid yang mengalami masalah lupa yang melibatkan nombor. Masalah pembelajaran ini dikenali sebagai Dysphasia. Menurut salah satu simtomnya, murid ini sering terlupa akan apa yang telah diajarkan kepada mereka.


Untuk menolong mereka, kita boleh menggunakan alat bantu mengajar seumpama di atas. Alat bantu ini mengandungi objek, simbol dan perkataan. Untuk menyebut nombor satu sebagai contoh, guru perlu menayangkan kad imbasan ini kepada murid sambil membacakan huruf perkataan itu satu demi satu. Di samping itu, guru boleh mengaitkan nombor satu itu dengan jumlah bentuk segitiga yang berada di dalam kad.


Untuk mengajar murid bermasalah, bukan senang yang disangka. Walaupun kita rasakan mereka boleh menguasai sepuluh angka dalam sehari, tetapi perkara ini tipis berlaku. Bagi mereka, untuk mengingati satu nombor dalam sehari sudah begitu memeritkan. Oleh itu, guru memainkan peranan yang besar dalam hal ini.

No comments:

Post a Comment