Sunday, July 18, 2010

Jangan Salahkan orang lain.

Aku ada mendengar beberapa guru merungut dengan kelakuan dan gelagat guru lelaki. Ada guru perempuan berbisik mengenai hal ini tentang ketidakpatuhan kepada peraturan yang telah ditetapkan. Lantas ada juga yang di antara mereka yang sibuk menyoal dan menduga tentang masalah guru lelaki sesama mereka. Maka terhasillah kesimpulan mudah dengan mengatakan bahawa guru lelaki merupakan guru yang malas dan tidak bertanggungjawab.


Bagi seorang lelaki, aku menyangkal dakwaa ini. Kita tidak boleh memandang guru lelaki sebagai golongan yang malas. Kerana masing-masing baik lelaki mahu pun perempuan mempunyai peranan dan kelebihan masing-masing. Pada pencerapan dan penilaian aku, guru wanita lebih suka menjalankan tanggungjawab mengajar dan mendidik murid-murid dan juga lebih suka menghadiri mensyuarat dan melakukan kerja-kerja yang membosankan bagi sesetengah kaum lelaki.


Manakala pula, guru lelaki bukannya malas untuk menghadiri mensyuarat atau pun malas melakukan tanggungjawabnya. Ini mungkin kerana terdapatnya masalah lain yang tidak kurang pentingnya dengan hal sekolah. Mungkin guru lelaki perlu menguruskan tanggungjawabnya yang lain sebagai seorang ketua keluarga, mendidik anak-anak dan lain-lain lagi. Tetapi guru lelaki lebih berminat dengan aktiviti mencabar. Aktiviti mencabar seperti menjaga murid berkhemah di sekolah kebiasaannya lebih banyak diceburi oleh guru lelaki berbanding guru wanita. Selain itu juga, aktiviti sukan sekolah juga kebanyakkan memerlukan kerahan tenaga guru lelaki.


Oleh hal yang demikian, kita tidak boleh terus menilai lantas menghasilkan konklusi mudah kerana kedua-dua mahkluk Allah ini mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing. Kelemahan sendiri pun  kita tidak mampu untuk menilai, inikan pula kelemahan orang lain yang jauh daripada diri kita. Pengjaran untuk aku juga sebagai seoang guru nanti...

No comments:

Post a Comment