Tuesday, July 27, 2010

Biar Pun Tak Hensem

Beruntunglah dengan apa yang kita ada. Walaupun kita tidaklah seberapa indah rupa dan paras berbanding rakan yang lain tetapi aset inilah yang menjadi penolong aku semasa di sekolah.

Aku ditugaskan mengajar tahun 4. Aku mengajar subjek Matematik tahun 4 Setia dan 4 Gigih. Satu kelas pandai dan satu lagi kelas yang lemah. banyak ragam dan pengalaman sepanjang aku mengendali kelas ini. 

Aku bersama dengan 3 kawan praktikum lelaki dan 4 orang rakan praktikum di sekolah yang sama. Bagi kawan-kawan yang lelaki, mereka mempunyai rupa paras yang indah berbanding aku. Bukan aku mahu merendah diri, tetapi itulah hakikatnya kerana makin hari, aku makin gemuk. Ha...ha.... Bila dah gemuk, mestilah tak hensem. tu yang aku rasa lah...

Aset diri yang tak berapa nak hensem dan badan yang bertubuh besar, menjadikan aku yakin untuk menjadi seorang cikgu. Sebabnya...budak-budak sekolah tu tak berapa berani nak cuba mengurat aku. Bukan aku nak perasan tapi itulah yang terjadi pada guru-guru praktikum di tempatku.

Biasanya murid perempuan akan cuba mengurat cikgu lelaki dengan harapan mereka sentiasa mendapat perhatian setiap kali guru praktikum masuk ke kelas. Setakat ini, aku pernah berdepan dengan pelajar perempuan yang cuba untuk mendapatkan perhatian daripadaku. Apa aku buat ialah dengan membiarkannya hanyut dengan perhatiannya. Aku hanya fokus pada masalah pembelajaran. Jika ada pun perhatian untuk mereka, aku hanya akan meluangkan sedikit ruang untuk mereka dengan harapan mereka tidak memandangku sebagai guru yang tidak prihatin. Aku mahu menjadi guru yang prihatin dan bukannya guru yang pilih kasih.

Biasanya, muka yang tak hensem yang dicampur pula dengan badan yang besar menjadikan kita memiliki satu aset diri bagi menggelakkan diri kita daripada menjadi bahan mainan murid. Biasanya guru praktikum sentiasa menjadi tempat mereka mendapatkan perhatian, kasih sayang dan bermacam-macam lagi. Benda seumpama ini bagi aku adalah boleh cuma perlu dikawal dan tidak berlebihan.

No comments:

Post a Comment