Monday, June 1, 2009

Rahsia Pada Logo NIKE.


Assalamualaikum.


Fatwa Tentang Pemakaian Poduk NIKE.

Soalan: Adakah dibolehkan untuk memakai pakaian yang mempunyai logo NIKE sedangkan apa yang saya tahu melalui pembelajaran bahawa NIKE membawa maksud kepada nama salah seorang Dewa Kemenangan Greek.

Jawapan: Memakai pakaian dengan berlogokan kafir adalah dilarang di dalam Islam kerana mengikuti jejak langkah orang-orang kafir. Nabi Muhammad S.A.W pernah bersabda bahawa sesiapa yang meniru sesuatu kaum itu, maka dia adalah salah seorang daripadanya. Ataupun dengan kata lain orang yang meniru perlakuan orang kafir akan bangkit bersama-sama orang kafir di akhirat kelak.

Banyak di antara kita telah menjadikan gaya percakapan, perbuatan, pemakaian dan cara beragama sama seperti orang-orang kafir. Sedangkan Nabi Muhammad merupakan idol kita selama-lamanya.

Logo NIKE pada pakaian orang muslim adalah merupakan tanda bagi Dewa Kemenangan, anak perempuan Pulas sebagai kepercayaan orang-orang Greek.Jadi, setiap orang Islam wajib mengelakkan tanda kafir ini dan sepatutya tidak dijadikan sebagai tanda sahaja walaupun tanda ini tidak lagi digunakan sebagai logo orang kafir. Persoalannya adalah mengapa sesorang itu menggunakan tanda dan nama dewa-dewa Greek dan adakah tidak terdapat nama-nama lain yang baik?

Kita lihatlah bagaimana muda-mudi sekarang. Hanyut dibuai angin kekafiran. Kita menjadikan barat atau kafir sebagai idola kita. Orang alim pernah berkata ibadah kita merupakan cara Islam tetapi muamalat kita merupakan Yahudi dan Nasrani. Kita solat dan menunaikan ibadah yang lain menurut cara Islam tetapi cara pemakain, minum, makan, bertutur dan sebagainya adalah menurut telunjuk Yahudi dan Nasrani laknatullahh. Bagaimana doa kita hendak dimakbulkan. Berdoalah siang dan malam sehingga menitis air mata darah pun.

Doa kita pasti tidak akan dimakbulkan. Hal ini adalah kerana doa yang dimakbulkan adalah berpunca daripada makan, minum, pakaian yang dihalalkan di sisi syarak. Bagaimana boleh kita melepasi Plaza Tol Touch n Go jika kita menggunakan kad selain Kad Touch n Go. Ulama pernah berkata untuk doa kita dimakbulkan Allah, kita perlu menuruti cara yang paling baik berdoa iaitu dengan mencontohi segala sunnah-sunnah nabi dan bukannya mencontohi apa yang dilakukan oleh Musyrikin laknatullah.

Fikirlah semula wahai saudaraku. Sumber-sumber maklumat dan terjemahan di atas telah diambil daripada laman web berikut:

Fatawa Issuing Body : Islam Web
Author/Scholar : Dr. Abdullah Al-faqih
Date Of Issue : 16 Safar 1420
Source: World Fatwa Management System (USIM)

Another audio-fatwa by Sh.F.Muhammad http://www.youtube.com/watch?v=yaj_DDFeE9E

Nike On Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Nike,_Inc.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nike_(mythology)

No comments:

Post a Comment