Tuesday, December 23, 2008

Ladang Anggur

Assalamualaikum.

Terlebih dahulu ucapan syukur kepada Allah kerana aku masih dikurniakan nyawa untuk terus hidup di muka hidup ini sehingga kehari ini. Begitu besar nikmat yang dikurniakan. Sesaat tak bernafas, maka tak senang la hidup.

Pada minggu lepas, bersamaan 17 Disember 2008 aku bersama keluargaku telah pergi ke Perlis. Perlis ni kalau kita tengok di peta nampak kecil sangat. Walaupun kecil tapi masih tetap menarik. Apa yang menarik sangat ketika di Perlis ye?

Hmm...Pada mulanya aku bagai tak percaya. Ada juga tempat seperti ini di Perlis. Aku ingtakan Cameron je yang ada. Tapi apa-apa pun aku rasa tempias bangga sebab negeri Perlis tu negeri kelahiran aku. Waktu aku lahir dahulu, menurut hikayat orang-orang tua, negeri Perlis telah dilanda banjir yang besar. Susah betul mak aku nak lahirkan aku sampai kene naik sampan. Itulah pengorbanan ibu.

Kalau orang dari luar nak ke Perlis, mereka setakat tau Padang Besar je la. Tapi di samping tu ada banyak lagi tempat menarik sampai aku sendiri pun tak tepergi. Contohnya Taman Ular, Tasek Melati, air terjun. Gua Kelam dan lain-lain lagi. Lagi satu struktur muka buminya dikatakan berbukit bukau. Sunggu menarik la.

Aku dari Sungai Besar, Selangor telah memandu kereta kancil 880 standard dengan kelajuan 100 km/j telah sampai ke sana kira 6 jam perjalanan. Walaupun kereta kecil, kelajuan biasa tetapi yang penting minyaknya. Selepas aku tolak, tambah, darab dan bahagi, kos minyak sahaja menjangkau hampir RM35 untuk satui perjalanan. Kira jimat la jugak.

Dalam ruang ni, aku nk sertakan bersama gambar-gambar ladang anggur yang aku pergi masa 3 hari yang lepas. Aku saje je nak promote kang sesapa yang baca entry aku ni. Mana la tau, ada duit lebih nak pergi berjalan-jalan ke, pergi berbulan madu ke dan membawa anak-anak pergi bercuti. Seronok la jugak walaupun tak dapat makan anggur.










Setakat itu saje la kisah cuti aku. Banyak lagi tempat yang aku pergi. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment