Saturday, December 27, 2008

Dialog Mengenai HIJAB


Si A adalah wanita fasiq. Manakala si B adalah wanita solehah. Ikutilah dialog seterusnya.


A : Saya dah letih.


B : Letih sebab apa?

A : Dengan semua orang yang bercakap tentang saya.

B : Siapa?

A : Macam perempuan tu...Setiap kali dengannya, dia suruh saya pakai tudung...

B : Itukan perkara biasa. Tudung memang selalu menjadi topik utama.

A : Memanglah. Saya pun selalu mendengar tentangnya.

B : Lagipun, kan elok kalau awak pakai tudung?

A : Siapa kata?

B : Ia ada disebut dalam quran kan?

A : Ya. Dia pun ada kata begitu.

B : Dia kata dalam surah An-Nur dan juga dalam surah-surah lain.

A : Ya. Tapi itu bukanlah dosa besar. Bantu apa yang mereka mahu lebih penting.

B : Betul, tapi setiap dosa besar bermula dari setiap dosa kecil.

A : Memanglah. Tetapi apa yang kita pakai itu tak penting. Yang penting adalah memiliki hati yang ikhlas dan suci.

B : Habis tu, mengapa awak menghabiskan waktu berjam-jam setiap pagi untuk bersolek? Awak habiskan banyak wang untuk alat solek. Itu tak termasuk belanja terapi rambut dan diet awak.

A : Tetapi saya tidak suka bertudung. Ia merampas kebebasan saya.

B : Habis tu, losyen dan alat solek buat awak bebas ke? Beritahu saya, apa makna kebebasan kepada awak?

A : Kebebasan adalah melakukan apa saja yang kita suka.

B : Salah. Kebebasan adalah melakukan perkara yang baik tanpa perlu bimbangkan orang lain nak kata apa.

A : Awak dengar sini. Saya lihat ramai yang tidak memakai tudung dan mereka itu baik dan ramai yang memakai tudung tapi mereka itu jahat.

B : Habis tu...Kalau yang baik dengan awak itu kaki botol adakah itu bermakna awak juga akan menjadi kaki botol juga?

A : Saya tak nak jadi fanatik. Saya dah ok dan tak perlu memakai benda ini.

B : Maknanya awak fanatik pada sekular dan ektremis yang ingkar perintah tuhan.

A : Awak tak paham, kalau saya pakai tudung siapa yang nak kahwin dengan saya?

B : Habis tu, orang yang pakai tudung tak boleh kahwin la?

A : Ok, jika saya kahwin dan suami saya tidak suka saya memakai tudung dan dia tak mahu saya memakai tudung.

B : Lelaki yang tak patuh kepada agama tak patut dikahwini.

A : Habis tu, siapa yang nak ambil saya bekerja?

B : Tentulah mereka yang hormat pekerja mereka seadanya.

A : Tetapi tidak selepas 11 September.

B : Tentulah selepas 11 September. Ramai wanita Islam yang bekerja di hospital dan dunia korporat dengan memakai tudung.

A : Kenapa awak nak berkira sangat dengan perkara agama yang hanya melibatkan secebis pakaian ini?

B : Kenapa awak perlekeh wanita hanya kerana kasut tinggi dan warna lipstik mereka?

A : Kamu tak menjawab soalan saya.

B : Saya dah menjawabnya. Tudung bukan setakat sehelai pakaian. Ia adalah perintah. Ia telah ditentukan dan wajib dipatuhi untuk setiap wanita. Tetapi baju pendek dan seluar ketat awak...

A : Itu adalah fesyenlah. Kenyataannya adalah tudung adalah pakaian yang diperkenalkan oleh lelaki yang mahu mengawal wanita.

B : Bagaimana pula wanita yang melawan suami mereka kerena ingin memakai tudung dan wanita dan rakan mereka yang dipaksa menanggalkan tudung oleh lelaki ? Apa yang awak nak perkatakan tentang itu?

A : .........

B : Orang yang suruh pakai tudung itu bukan wanita kan?

A : Betul. Tapi...

B : Tetapi fesyen yang direka dan dipromosi oleh syarikat yang dikuasai lelaki buat awak bebas ke? Betul ke lelaki tidak pernah mengawal dan menggunakan wanita sebagai komoditi? Sudah la tu...

A : Jap, saya belum habis cakap lagi.

B : Awak nak cakap apa? Awak nak cakap lelaki kawal wanita dengan menggunakan tudung?

A : Ya...

B : Secara specifik bagaimana?

A : Dengan beritahu kita macam mana dan apa yang perlu dipakai.

B : Tidakkah TV, filem dan majalah memberitahu awak apa yang perlu dipakai dan bagaimana nak cantik? Bukan kah itu mengawal namanya? Pengaruh awak untuk pakai apa yang mereka mahu awak pakai mereka. Bukan sahaja menguasai awak tetapi pasaran juga.

A : Apa maksud awak?

B : Maksud saya, mereka yang mencipta majalah itu mahu melihat awak kurus kering dan annorexia macam muka wanita depan majalah tu.

A : Saya tak paham. Apa kaitan tudung dan produk?

B : Ianya ada kene menggena. Kamu tak perasan ke? Hijab adalah ancaman kepada konsumerisme. Wanita habis berbilion ringgit untuk kelihatan kurus, cantik dan hidup dalam dunia fesyen yang direka oleh manusia, dan kemudian ISLAM muncul untuk memberitahu bahawa luaran itu tidak penting sebaliknya utamakan dalaman diri kita. Jangan pedulikan tentang apa yang orang nak kata tentang penampilan diri kita.

A : Sudah lah...!!! Saya tak mahu memakai tudung...!!! Ianya tak sesuai langsung dalam kehidupan hari ini. Baiklah...(Lalu menyarungkan tudung ke kepalanya lalu berkata beberapa saat selepas itu).........Saya tidak boleh melakukannya !!!!!!!!!!


Kedua-duanya berhenti secara tiba-tiba dan berlalu pergi.


No comments:

Post a Comment