Sunday, September 28, 2008

Perisian Keselamatan Komputer.




Perisian keselamatan komputer sepatutnya diletakkan sebagai perkara utama dalam senarai pembelian barangan komputer. Walaupun perlindungan yang sedia ada yang diberikan oleh sistem pengoperasian seperti Firewall Windows adalah mencukupi namun perisian pihak ketiga (third Party) adalah lebih digalakkan sebagai pelengkap perlindungan sistem komputer. Perisian keselamatan ini terdapat dalam pelbagai bentuk. Apa yang anda perlukan adalah bergantung kepada apa yang telah kamu rancang untuk komputer anda.

Untuk sesiapa yang bercadang untuk melayari internet, perisian antivirus merupakan perisian yang asas yang perlu dimiliki. Perisian antivirus ini akan scan segala fail yang dihantar dan diterima daripada internet untuk memeriksa kebarangkalian ada virus. Dua pembekal perisian antivirus utama adalah Norotn dan Mcafee. kedua-duanya merupakan pembekal yang mempunyai reputasi yang baik dipasaran dunia. Namun, terdapat juga perisian yang dijual dipasaan dalam harga yang amat murah oleh pembekal-pembekal lain. Apabila ingin memilih perisian yang terbaik, pastikan perisian tersebut boleh diupdated sentiasa dan tiada tambahan nilai diperlukan. Untuk kekal efektif, perisian antivirus perlu diupdate selalu kerana setiap hari banyak virus dicipta. Selain itu, anda harus scan komputer anda kerapkali. Virus akan memasuki sistem pengoperasian apabila dia berjaya menceroboh masuk tanpa disedari. Oleh itu, adalah lebih baik jika anda scan apabila anda tiada di hadapan PC. Kebanyakkan program membenarkan penggunanya untuk menjadualkan aktiviti scan pada setiap minggu, dan ada juga kebanyakkan pengguna menjadualkannya apabila mereka tidur dan pergi kerja.

Penambahan sistem Firewall merupakan pilihan peribadi. Sistem ini akan menyediakan tambahan satu lagi lapisan perlindungan apabila pengguna berhubung dengan Internet. Setiap program perlu mendapatkan kebenaran daripada Firewall untuk komputer menghantar dan menerima apa-apa maklumat yang datang daripada Internet. Firewall komputer boleh diubahsuai, membenarkan anda membenarkan mane-mana program yang dipercayai. Untuk program yang tidak diketahui asal usulnya, Firewall akan menyekat sebarang tindakan yang dilakukan oleh mana-mana program tersebut dengan meminta kebenaran daripada penggunanya. Banyak pengguna komputer mengatakan bahawa Pc yang terbina dengan firewall sedia ada adalah mencukupi. Tetapi, ada orang yang mengatakannya susah untuk digunakan. Mereka lebih suka kepada penambahan pengubahsuaian dan juga kesenangan menggunakan perisian pihak ketiga.

Ketika perosak Internet semakin berleluasa, perisian antispyware juga turut tidak diketepikan. Sebagai salah satu daripada perisian utama dalam PC, perisian ini akan bekerjasama dengan sistem firewall PC untuk memastikan tiada sebarang kawalan luaran daripada mana-mana sumber. Spyware mampu mengesan kedudukan sebenar pengguna, mampu menghilangkan katalaluan dan ada juga yang mampu menjadikan seseorang sebagai mangsa dimana si mangsa perlu membayar apa yang tidak dimilkinya seperti pembelian barangan menggunakan kad kredit secara online.

Selain itu, perisian keselamatan yang lebih canggih juga boleh diperolehi dengan mudah di dalam Internet. Ada perisian yang menawarkan perisian "Disk erase" yang mana ia sering digunakan oleh syarikat-syarikat dan juga ahli perniagaan. Apabila anda memadam fail yang penting dalam PC anda, kesan pemadaman tersebut masih lagi kekal di dalam PC walaupun anda telah memadamkannya dengan cara mengosongkan Recycle Bin. Orang yang mahir komputer yang ingin mengakses PC anda akan mengikuti kesan-kesan peninggalan fail tersebut untuk medapatkan semula fail yang telah dipadam oleh tuan PC tersebut. Kebanyakkan pengguna komputer di rumah tidak akan memadamkan segala fail yang terdapat didalam Hardisknya jika dia mahu menformat semula PCnya. Oleh hal yang demikian, penjenayah siber ini akan bertindak ganas dengan menceroboh masuk ke dalam PC anda walaupun anda telah menformat PC anda. Jadi, adalah digalakkan supaya anda menggunakan perisian Disk Erase yang banyak terdapat di pasaran samada komersil ataupun bukan komersil sebelum anda melupuskan komputer anda.

Sekarang, kebanyakkan komputer baru telah dilengkapi dengan perisian keselamatan percubaan. Perisian jenis ini kebiasaannya bergabung dengan Firewall komputer untuk memberikan perlindungan yang lebih baik. Oleh hal yang demikian, tiada alasan bagi anda untuk meyediakan perisian keselamatan dalam komputer anda kerana kebanyakkan perisian keselamatan ini ada disediakan dalam pek percubaan percuma. Jika anda telah memasukkannya dalam PC anda, tetapi anda tidak menyukainya. Anda hanya perlu membuangkannya dan kemudian memasukkan perisian lain yang anda ingini tanpa membazirkan wang anda.

No comments:

Post a Comment