Sunday, September 28, 2008

Bagaimana menghindari Virus Komputer.


Virus komputer boleh menjadi penyakit kepada kita semua. Kerana ketidakselesaannya terhadap komputer, virus-virus ini telah menjadi bahagian utama dalam kehidupan sehari-harian. Terutamanya dengan tentangan hebat oleh Internet, kita pada hari ini banyak bergantung kepada komputer untuk kehidupan seharian sama ada untuk melakukan kerja pejabat, menghubungi kawan dan sebagainya.

Struktur virus yang lengkap terbina mampu untuk menyah fungsi komputer anda. Virus ini kemudiannya menunjukkan kepada kita bagaimana sakitnya kita untuk menghadapi masalahnya dan bagaimana pula manusia bersusah payah untuknya.

Virus komputer adalah sama seperti program komputer yang lain. Tetapi matlamat utama virus ini adalah untuk menjahanamkan fail-fail dan sistem-sistem komputer dengan menyebarkan dirinya secara pantas tanpa pengetahuan pengguna komputer tersebut.

Untuk melindungi komputer daripada rosak dan dinyah fungsikan oleh virus-virus ini, kita seharusnya sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga untukmenentangnya. Oleh itu, jadikan perisian antivirus sebagai pertahanan utama untuk melumpuhkan kesan virus-virus ini.

Yang terbaiknya, pastikan anda memasukkan perisian antivirus yang mempunyai reputasi yang baik seperti Norton, Kaspersky dan lain-lain. Ini agak penting untuk memperbaharui dan menggunakan perisian tersebut kerap kali. Setiap hari, virus baru akan dicipta. Oleh itu, jika anda tidak memiliki perisian yang sentiasa diperbaharui, ia tidak akan membekalkan perlindungan yang secukupnya terhadap keperluan komputer anda.

Perhatian kepada anda. Terdapat beberapa perisian antivirus yang dipercayai yang boleh dimuat turun secara percuma daripada Internet. Perisian ini juga mampu memberi perlindungan yang diperlukan untuk komputer anda. Jadikan sebagai amalan dengan sentiasa memeriksanya secara online sebelum virus bertindak ke atas perisian yang perlindungannya yang tertutup.

Kebanyakan sumber virus yang biasa adalah daripada sesi chat secara online, seperti Yahoo Massenger. Pencipta virus biasanya merupakan orang yang penting dalam Internet. Mereka yang dikurniakan anugerah telah menghuru harakan komputer dengan kepandaian yang dimiiki. Mereka sering online ke dalam ruang chat dengan harapan dapat menghasilkan berjuta-juta mangsa. Mereka akan menyebarkan virus tersebut yang baru diciptanya dan ini tidaklah mendatangkan masalah kerana kebanyakan pengguna chat sentiasa dalam keadaan login dan loh out.

Pastikan anda telah membuat salinan Backup untuk fail-fail yang penting. Kebanyakan Backup adalah dalam bentuk CD, DVD dan juga dismpan dalam USB drives. Walaupun komputer diserang virus, anda tidak akan kehilangan fail-fail penting tersebut.

Jika virus berjaya masuk ke dalam kompter anda, ikutlah panduan yang diberikan oleh perisian antivirus tentang cara untuk menghilangkannya. Dan jika ada inginkan bantuan, jangan teragak-agak untuk mengunjungi perkhidmatan secara online antivirus anda.

OLeh itu, jangan merasa gelisah jika komputer diserang jika anda sudah melakukan salinan Backup. Virus tidak akan menyusahkan anda lagi.

No comments:

Post a Comment