Wednesday, August 27, 2008

Boleh Ke Guna Perisian Cetak Rompak?




Petikan di bawah ini telah dipetik daripada satu laman web Islam. Ustaz yang menghuraikan permasalahan ini tidak asing lagi bagi kita kerana beliau sentiasa bergiat aktif memberi ceramah. Walaupun di pantai barat beliau tidak dikenali kerana mungkin persekitaran politik yang tidak mengizinkan tetapi apa yang perlu kita lakukan, ulama yang menuju ke akhirat perlu kita utamakan.




Assalamualaikum ustaz,soalan saya


1) saya merancang utk mmbuka kdai membaiki pc.jd saya nk tahu apakah hukum jika saya menggunakan cd windows dan software2 ctak rompak org kafir,khususnya amerika sprti bill gates dlm mmbaiki pc customer?lgpun cd2 mrk yg original mncecah bratus-ratus bahkan beribu-ribu rnggit dipasaran.saya mngkin tdk mmpu beli yang original.adakah ini dibolehkan?



2) Jika saya mnjual konsol permainan ps2 buatan jepun & xbox360 buatan microsoft cetak rompak serta cd2 permainan video & kmputer cetak rompak mereka cammana ustaz?adakahhukumnya sama sperti di atas?adakah dibolehkan?
................






w.salam


Harus hukumnya menggunakan perisian, program atau seumpamanya yang bukan asli yang dimiliki oleh orang kafir harbi.
Istimewa pula jika ianya milik syarikat dari negara yang memusuhi negara Islam seperti amerika dan seumpamanya.
Jadi tidak berdosa pihak tuan mencetak rompak atau menggunakan versi tiruan samada ianya berupa software, hardware, program, game dan lainnya yang syarikatnya dimiliki oleh orang kafir bahkan mendatangkan kerugian kepada negara2 yang menzalimi umat Islam itu adalah disuruh oleh agama.
wallahua'lam



Kepada sesiapa yang ingin mempunyai masalah, bolehlah melawati link web yang telah disediakan


No comments:

Post a Comment