Friday, November 12, 2010

Bunga Highway.

Semalam, aku baru je sampai dari Bangi ke Sungai Besar. Penat sungguh perjalanan yang jauh lagi memenatkan. Sungguh menguji fizikal dan mental. Bahagian fizikal tentu sekali bahagian pinggang. Mana tidaknya, dekat 3 jam kot aku hanya duduk terconggok di atas pelapik moto yang rasanya tidak pernah ditukar sejak 5 tahun yang lalu. Mendap habis dah kot span tu...huhu

Dalam perjalanan pulang, aku telah berehat sebentar seorang diri di tepi highway sebelum exit ke tol Setia Alam. Biasanya, mat-mat rider kalu berehat tepi jalan, mesti menyedut sepam dua pam rokok berbagai jenis. Tetapi, aku tidak merokok. Aku mahu menyedut apa? Jadi, aku pun mengeluarkan kamera D5000 yang berusia 5 bulan  itu untuk menekan beberapa shutter yang patut di tepi highway yang sibuk lagi berabuk.

Dalam fikiran: Aku nak shot mende yer...? 

Tiba-tiba aku terpandang kepada satu mahluk tuhan yang kecil, halus tetapi manarik. Sekali bunga daaa.... Bunga apa ya? Tak pernah pulak aku melihat bunga seperti ini secara lansung atau secara live. Jadi, aku pun merapatkan diri ke bumi dengan cara meniarap seorang diri di bahu highway untuk menangkap gambar bunga yang kerdil, kecil tetapi menarik. Dengan menggunakan lense yang tak berapa nak zoom dan tak berapa nak makro, aku pun mencuba sehabis yang boleh supaya aku dapat menyimpan bunga yang ku jumpa di pertengahan jalan itu sebagai kenang-kenangan yang juga merupakan perkenalanku yang pertama bersamanya.

Sesampainya aku di rumah, aku pun lantas menghidupkan butang POWER laptop mak aku. Aku pun mula mengimport gambar ke dalam katalog Adobe Lightroom versi 3.2. Aku seolah-olah tidak dapat menahan nafas ketika itu kerana sibuk menyunting gambar bunga itu sebaik yang mungkin. Sebab aku menahan kebenganggan diri angkara kesiputan yang melanda laptop itu. Menyunting gambar seketul dua pun nak amik masa yang terlalu lama. huhu... Sila beri komen jika suntingan saya ada cacat dan celanya.

Senang cerita dan menjimatkan masa....Marilah kita melihat bunga yang aku katakan itu. Walaupun dia cantik, tetapi hadirnya ia di tepi highway yang berabuk dan berdebu. Sungguh kesian dan menyentuh hati. Bila dimake-up dengan kamera dan adobe lightroom, barulah keserian bunga ini terpancar.





Sebaik-baiknya...ucapkanlah ucapan yang terindah lagi terpuji....SUBHANALLAH 

2 comments:

  1. bunga ni slalu je sy jumpe kat kg saye... tp yg ni lg cntik sbb lebih dekat dan jelas~~

    ReplyDelete
  2. sekali kat tepi umah aku de jugak bunge ni...haha..

    ReplyDelete