Friday, July 16, 2010

Tidak Tahu Menolak.

Assalamualaikum.
Pada hari ini sudah genaplah 3 minggu aku menjalani praktikum di Sekolah Kebangsaan Kajang Utama bagi fasa dua pada tahun ini. 3 minggu walaupun kelihatan singkat tetapi aku telah berjumpa dengan pelbagai kerenah dan masalah murid.


Pagi tadi, aku telah mengajar mereka mengenai topik Pengukuran: Penolakan ukuran panjang. Aku telah mengajar kelas 4 Setia. Menurut turutan kelas, aku mengajar kelas yang hujung-hujung. Aku bercadang untuk tidak terlalu fokus pada tahap perkembangan konsep dengan terlalu lama. Aku lebih berharap mereka akan berjumpa dengan konsep tersebut pada langkah penilaian melalui aktiviti kelas.


Seperti biasa, 4 Setia akan menunjukkan muka yang mengantuk dan membosankan tentang pengajaranku. Aku sudah biasa dengan mereka. Itu pun aku mengajar dalam Bahasa Melayu hampir 95 peratus. Kalau 100 peratus Bahasa Inggeris, tentu mereka terlopong dan tergangga. Habis teruk pun mungkin mereka akan tertidur.


Akhirnya tibalah pada tahap penilaian, aktiviti kelas. Aku telah menayangkan soalan untuk mereka dengan menggunakan projektor sekolah. Pada waktu itu, mereka seperti mendapat satu lesen untuk bergerak ke sana ke mari. Ada yang berjalan ke hadapan makmal komputer dengan harapan dapat melihat dengan lebih jelas soalan pada layar. Hampir 10 orang berkerumun di hadapan layar putih untuk menyalin soalan yang ditayangkan.


Alhamdulillah....ada yang di antara mereka yang dapat menjawab soalan yang diberikan. Setibanya aku pada seorang murid ini, dia bertanya kepadaku tentang cara melakukan proses penolakan. Aku terkejut kerana masalah ini tidak mungkin dihadapi oleh murid tahun 4 kerana penambahan dan penolakan semuanya telah dikuasai dalam tangan mereka. Cuma masalah pendaraban dan pembahagian memerlukan pemahaman dan latihan yang lebih.


Bila aku ajukan soalan mudah seperti : 5 tolak 1.
Dia lantas menjawab 4. Tetapi apabila aku ajukan pula 20 tolak 11. Terdongak murid itu bagai mencari jawapan yang mungkin berterbangan di atas kepalanya dengan harapan jawapan itu muncul di hadapannya.


Aku lantas menambah lagi.
Penambahan tahu? Murid menjawab tahu.
Pendaraban tahu ? Murid menajawab tahu.
Penolakan dan pembahagian? Murid senyap tanpa bahasa...


Aku mendapati murid itu mengalami masalah konsep peminjaman ketika penolakan. Apabila penolakan gagal dikuasai, sudah tentu pembahagian turut akan gagal. Ini kerana pembahagian merupakan penolakan yang berulang.

2 comments:

  1. waa,,dh lame xupdte..

    tolak xtaw?myb sebb tolak tu kan (-), brsfat ngatif..diorg xsuke..
    diorg suke yg positif je..haha

    sir,cane nk kire percentage?hehe

    ReplyDelete
  2. Entry yg bagus...

    ReplyDelete