Sunday, October 19, 2008

Larangan Waktu Bersolat

Waktu syuruk iaitu 28mins selepas subuh ketika matahari baru naik ke langit.
Contohnya: subuh from 5.35am to 7.05am. 7.05am + 28mins = 7.33am

Maknanya 7.05am hingga 7.33am ialah waktu syuruk. Waktu ini adalah haram utk melakukan sebarang solat kerana tanduk syaitan berada di antara matahari.

Rasulullah mengharamkan solat waktu ini juga kerana ia menyamai org yang menyembah matahari. Jika kita terbangun dari tidur pada pukul 7.00pg dan ingin mengqadakan sembahyang subuh, kita harus melepasi waktu syuruk itu.

Waktu zawal/Istiwa/rembah iaitu matahari berada tegak diatas kepala iaitu apabila kita berdiri tidak kelihatan bayangan kecuali dibawah kaki kita. Waktu inilah api neraka sedang
bergeledak dan syaitan berkeliaran. Waktu ini panjangnya dalam 5-10mins sebelum waktu zohor.

Waktu fadilat/afdal untuk solat ialah sepertiga waktu selepas azan ie 20 mins selepas azan. Pahala yang besar diberikan pada orang-orang yang menghormati dan tidak melengahkan waktu solat. Kecuali Isyak, afdalnya ialahsepertiga malam ie sesudah azan hingga 10.30mlm.


Wallahualam. Sudahkah anda menunaikan SOLAT ? Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."


Petikan ni aku just copy and paste je dari satu laman web. Aku rase ade baiknya kalu taruk kat dalam blog aku ni. aku pun dapat ilmu sama. selamat membaca dan mempelajari ilmu agama. semoga mendapat naungan Allah.

1 comment:

  1. bgos3

    aku sblm nipn cm xbrape jls sgt ngn waktu2 yang diharamkan untuk solat

    asl je bngun lmbt, laju je g toilet amik wudhuk, then xtgk dh kul bpe2

    jahil tol rs..he3

    ReplyDelete