Sunday, November 7, 2010

Raudhah Karnival UIA Nilai


Apabila menjelangnya hari Sabtu sahaja, aku merasakan bosan yang boleh dikatakan sangat kerana tiada apa-apa aktiviti yang boleh dilakukan melainkan hanya tidur dan tidur. Tidak muak ke kalau selalu tido? Ditambah pula dengan poket yang kering dan kosong menjadikan fikiran aku berat memikirkan aktiviti yang sesuai dilakukan untuk hari Sabtu begini.


Seorang rakan mengajak aku ke Nilai, Negeri Sembilan untuk ke Raudhah Karnival di Asasi UIA. Katanya di sana kita boleh melihat dan menunggang kuda. So, aku pun pergi tanpa berfikir panjang bersama dengan DSLR D5000. Mane la tau boleh menembak beberapa keping gambar untuk dijadikan kenangan di sana.


Kami ke Nilai dengan berkereta Proton Saga seramai 4 orang. Sampai je di sana, aku cuba-cuba la melihat beberapa buah gerai yang dibuka di sana. Tetapi malangnya banyak kedai yang masih berselubung kanvas biru. Entah mengapa jadi begini. Kami pun gerak menuju ke tempat kuda. Sampai je di sana, ada lah beberapa gadis yang sedang cuba-cuba berjinak dengan kuda. Aku ingatkan tinggi dan gagah la kuda itu, tetapi kuda itu hanyalah seekor kuda padi yang agak rendah dan kecil tapi comel. haha.


Aku pun melabuhkan badan di tepian laluan bersimen untuk melihat gadis2 tersebut bermanja-manja dengan kuda padi itu. Dalam masa itu juga, aku telah menembak beberapa keping gambar yang telah diedit untuk paparan umum. Jangan segan kalu nak komen gambar tersebut kerana saya murid tahun 1 kelas Fotografi. haha.


Bila menjelangnya maghrib, aku pun solatlah di masjid depan UIA tu. Lepas tu kami gerak ke Giant untuk ber"dinner". Sehabisnya je dinner, kami gerak semula ke tempat lokasi. Wah...kali ini ada kumpulan nasyid Far East sedang berdiri di atas pentas menyampaikan beberapa buah lagu nasyid popular seperti Kasih Ibu, Nursyahadah dan lain-lain lagi.


Aku pun apa lagi. Dengan berbekalkan kamera D5000 berkit lense 15-55mm beserta flash YN yang telah diset kepada Full flash, aku segera ke depan pentas tanpa malu-malu untuk menembak beberapa keping gambar astis nasyid itu. Aku bukan apa, saja nak belaja menggunakan flash di waktu malam hari begini.


Tangan dan otak pun sudah penat. Apa yang boleh dihidangkan seterusnya hanyalah kepingan gambar JPEG yang telah disunting agar seronok dilihat mata. Jangan ada yang makan sudah la yer...





























Gambar ini telah diedit dengan menggunakan Adobe Lightroom versi 3.2. Tiada sentuhan Photoshop digunakan kerana aku agak malas sedikit malam ini. Apa-apa pun.....ENJOY jer.

No comments:

Post a Comment