Wednesday, May 5, 2010

Score 5A tapi menjadi 5E.

Apa cerita disebalik tajuk di atas, Score 5A tetapi menjadi 5E pula.

Begini, sewaktu aku di sekolah sambil berpraktikum, aku duduk berbual-bual dengan seorang ustaz di kantin sekolah. Kami bersembang seperti biasa. Lama-kelamaan, ustaz itu cuba mengalihkan cerita perbualan kepada yang lebih serius lagi.

Ustaz itu memberi teka teki sama seperti tajuk di atas. Aku menjadi pusing mencari jawapan yang betul. Banyak jawapan aku cuba namun tak berjaya. Akhirnya aku give up dan ustaz itu pun memulakan ceritanya.

Begini...
Ibu bapa zaman sekarang, masing-masing berkeinginankan anak-anak mereka memperoleh keputusan yang cemerlang dalam 5 mata pelajaran teras di sekolah iaitu BM 1, BM 2, Matematik, Sains dan BI. Terdapat juga ibu bapa yang begitu ekstrim yang mana mereka mahukan anak mereka score 100% untuk setiap subjek tersebut. Jika anak tersebut gagal walaupun mencapai matlamat, ibu bapa akan memarahi anak mereka. Fuh...jika aku berada pada kedudukan si anak, tentu habis keringat diperah dan habis idea satu persatu dikeluarkan.

Memang diakui matapelajaran seperti Matematik dan Sains amat diperlukan pada zaman sekarang. Tetapi adakah mata pelajaran seperti Pendidikan Islam dan Pendidikan Jasmani perlu diketepikan?

Ada satu kes di mana ada seorang murid dalam ujian bulanan telah memperoleh keputusan yang membanggakan iaitu dengan mendapat keputusan 5A bagi subjek peperiksaan. Tetapi alangkah malangnya bagi murid itu kerana dia tidak pun mencapai keputusan A bagi subjek Pendidikan Islam. Adakah ini yang dibanggakan oleh ibu bapa?

Adakah murid yang mendapat 5E tetapi A dalam Pendidikan Islam dianggap bodoh mahu pun hina? Nyata masyarakat kita sudah tersilap dengan bayangan A yang menghantui diri setiap kali peperiksaan menjelang?

Kesimpulannya, tidak ada gunanya jika 5A tetapi E Pendidikan Islam berbanding dengan murid yang peroleh 5E tetapi A dalam subjek Pendidikan Islam. Jika murid tidak kuasai asas agama yang kukuh sejak di bangku sekolah rendah lagi, bagaimana pula dengan pemahaman mereka tentang agama di hari tua nanti?

Sebab itulah terjadinya masyarakat yang
BERZINA,
ROGOL,
BUANG ANAK,
MEMBUNUH,
MEMFITNAH,
BERJUDI,
MINUM ARAK,
MENDEDAH AURAT.

Saya bertanya kepada diri, apa peranan aku sebagai GURU akan hal ini?


Realiti Sekolah

Pada semester ini, aku telah dihantar bertugas sebagai guru praktikum di sebuha sekolah bandar di kawasan Serdang. Aku dikehendaki mengajar matapelajaran Matematik sekolah rendah bagi darjah 5 dalam bahasa Inggeris. Aku diperuntukkan 8 waktu atau pun 4 jam seminggu.

Dalam sibuk-sibuk berpraktikum, kadang kala aku ditugaskan untuk menggantikan masa guru yang tiada di sekolah yang dikenali sebagai "Relief". Tidak banyak waktu pun aku ditugaskan. Hanya 2 atau 3 masa sahaja seminggu. Aku beruntung kerana di sekolah itu terdapat banyak guru praktikum yang datang dari maktab yang lain. Jadi, tugasan Relief mereka lagi banyak daripada aku.

Dalam sibuk menyiapakan rancangan mengajar dan juga membina alat bantu mengajar yang menarik, aku didatangi oleh kerani sekolah. Aku diberikan keratan kecil kertas relief yang berwarna biru. Aku dikehendaki masuk menggantikan masa barangkali seorang Ustazah hanya selama 30 minit pada waktu 12.40 hingga 1.10 petang.

Apabila tiba waktunya, aku pun bersegera ke kelas itu dengan harapan aku dapat mengajar serba sedikit ilmu agama yang ada pada diriku ini. Rupa-rupanya waktu itu merupakan waktu "Tasmik" bagi mata pelajaran Al-Quran.

Aku melihat seorang demi seorang murid-murid yang berada di dalam kelas itu. Adakah ini muridnya yang ingin mempelajari mata pelajaran yang paling mulia ini?

Rupa-rupanya majoriti daripada pelajar perempuan tidak mengenakan tudung di kepalanya. Bagaimanakah mereka mempelajari ayat-ayat Allah sedangkan aurat mereka terbuka dan terdedah. Bagaimana dengan adab mereka dengan Al-Quran?

Aku tidak menyalahkan ustaz atau ustazah sekolah itu kerana tidak menasihati mereka, tetapi hal ini berpunca daripada istitusi keluarga yang bermasalah dengan agama. Sama-sama kita perhatikan dan ambil iktibar daripada cerita ini. Apa peranan guru masa kini?